Dzień: 11 kwietnia 2020

Które polskie ryby warto jeść?

Polska na swoim terytorium posiada wiele jezior, stawów i rzek, a do tego dostęp do morza. W polskich akwenach mamy wiele gatunków ryb o smacznym i zdrowym mięsie, o których często zapominamy. Zanim kupimy gatunki poławiane w północnych morzach czy w oceanach, warto zwrócić uwagę na kilka rodzimych gatunków, które świetnie nadają do przyrządzania w tradycyjnej kuchni.

Ryby morskie

W Bałtyku jest wiele gatunków ryb, które cieszą się popularnością ze względu na swój smak. Należy do nich niezwykle popularny dorsz, flądra, turbot, sieja czy śledź. Podczas pobytu nad morzem warto wybierać te rodzime gatunki, które bez problemu znajdziemy w smażalniach. Można mieć pewność, że są świeże, a nie mrożone. Ze spożyciem ryb bałtyckich trzeba jednak uważać. Morze jest mocno zanieczyszczone, dlatego w mięsie ryb kumulowane są metale ciężkie. Rodzime gatunki można spożywać 1 raz w tygodniu.

Ryby słodkowodne

Miłośnicy ryb mogą znacznie częściej sięgać po rodzime gatunki słodkowodne – popularnością cieszy się nie tylko karp i pstrąg, ale również sandacz, szczupak czy okoń. Warto wybierać gatunki pochodzące ze sprawdzonych hodowli lub poławiane w czystych akwenach.

Sandacz to jedna z najsmaczniejszych polskich ryb o zwartym, białym mięsie. Jest lekkostrawny, niskokaloryczny i posiada dużą zawartość białka w mięsie.

– Szczupak polecany jest dla kobiet w ciąży, ponieważ zawiera kwas foliowy, niską zawartość tłuszczu, kwasy omega-3. Można w nim znaleźć wiele witamin – szczególnie witaminę D oraz witaminy z grupy B.

Pstrąg jest bardzo bogaty w potas oraz w witaminę B12. Pstrągi preferują rzeki lub hodowle, w których przebywają w czystej wodzie, dlatego też nie kumulują toksyn i metali ciężkich.

– Karp może gościć na naszych stołach nie tylko w Święta Bożego Narodzenia. Zawiera bowiem cenne kwasy omega-3 i omega-6, wapń, fosfor, potas czy żelazo, korzystnie wpływając na funkcjonowanie organizmu.

Jak często jeść ryby?

Ryby stanowią istotny element zdrowej diety – powinny spożywać je zarówno osoby dorosłe, jak i dzieci. O regularnym spożyciu ryb w szczególności powinny pamiętać kobiety w ciąży. Jak często jeść ryby? Jeśli pochodzą one ze sprawdzonego źródła to lekarze zalecają 100-gramów ryby 2-3 razy w tygodniu. Niestety, wielu Polaków je ryby rzadziej niż 1 raz w tygodniu – jest to zbyt mała dawka cennych składników odżywczych, które znajdują się w mięsie ryb. Kolejnym problemem jest kupowanie przez Polaków ryb o niskiej jakości, głównie poławianych lub hodowanych poza granicami naszego kraju.

Morze zdjęcie utworzone przez timolina - pl.freepik.com